Om ord och sånt

    Ibland är jag som Lisabet, Madickens syster. Ibland tror jag t.o.m. att jag _är_ Lisabet. Det kan vara för det här med att hon kallar borgmästarinnan för Fisrumpa. Det gillar jag. Det kan också vara pga min förkärlek för ord. Lisabet säger "Pisspotta är ett bra ord". Idag säger jag "Myrra är ett bra ord". Ett bra ord för ändamålet.

  • Myrra är en av gåvorna som fördes till Jesus då han låg nyfödd i ett stall. Det är sakralt och bra.
  • Myrra är hämtat från växtriket, vilket ger ett naturnära och lite folkligt intryck, det sakrala till trots.
  • Myrra sprider väldoft, och det grekiska ordet för myrra är t.o.m. synonymt med parfym. Positivt.
  • Myrra är ett ord som funkade för hundratals år sen, och ett ord som funkar idag.
  • Ordet Myrra är kort, enkelt att uttala och stava, och som namn betraktat låter det lite kvinnligt, pga sin a-ändelse.
  • Utöver detta är Myrra ett ord som ligger skönt i munnen och låter snyggt.
    Myrra är ett bra ord. Så får det bli.

Kommentarer
Postat av: vivan

Ja,det finns många fina ord...jag har några favoriter...aracnoedea...clavikula...



Men Myrra var ett fint ord...finare än pisspotta!!!

kramiz:)

2008-10-03 @ 22:38:07
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: F

Du ÄR Lisabet. Det brukar jag nämligen säga till folk. Så det är en sanning. "Mina systrar är som Madicken och Lisabet". Så brukar jag säga.

2008-10-04 @ 10:59:07
URL: http://fridensliljor.blogg.se/

Skriv några rader:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0