Om min cykel

    Det är helt sjukt. Det vilar en förbannelse över min cykel. Det kan inte förklaras på annat sätt. Möjligen skulle det hela kunna bero på att den inhandlades på ett lågprisställe och därmed är av dålig kvalitet. Det där lågprisstället som jag ogillat från första stund - varför i hela friden gick jag då dit, min snåljåp, och köpte en hel cykel när jag haft åsikter om kvaliteten på deras tuschpennor? Förmodligen för att jag var utan pengar och ändå i akut behov av cykel, men ändå..

    Nå. Så vad har då hänt sedan jag köpte den för 15 månader sedan? Jo, förutom ett tiotal vanliga pyspunkor (som inte kunnat åtgärdas utan en specialpump) så har jag haft ett flertal vanliga punkteringar också. En gång visade det sig att slangen var för stor för däcket, och en annan gång hade slangen snott sig inuti däcket och slitits sönder. Undrar hur.

    Då en barnsadel skulle monteras på upptäckte jag att det inte gick! Barnsadelns egna hållare passade för det första inte kring pakethållaren, och även om de gjort det så hade sadeln då hamnat i en säkerligen mycket obekväm, och framför allt farlig, lutning då just min pakethållare visade sig ha en två centimeter hög uppåtsving i aktern. Jag fick hjälp att sätta fast barnsadeln med spännband i stället. (Lugn. Den sitter mycket stadigt.)

    En gång i vintras då jag var på väg hem från jobbet for min höjda sadel plötsligt ner till lägsta läget medan jag satt på den. Boiing. En decimeter ner, och så "duns". Såg säkert hemskt komiskt ut, men vad gör man inte för att roa sin omgivning? Jag ramlade märkligt nog inte, men klev så klart av ändå för att åtgärda felet. Jag trodde naturligtvis att spännena som höll sadeln på plats hade släppt, men inte då. I stället blev jag tvungen att släppa på dem för att kunna höja tillbaka sadeln igen. Mycket underligt. Har inte hänt varken förr eller senare.

    Och så nu. Detta tror jag tar priset:

    Jag hade just fått hjälp (thanx darling) att spänna kedjan och laga en punka. Då jag skulle provköra lade jag märke till att styrningen blivit ännu sämre sen sist. Jag hade känt av det även innan punkteringen, men nu var det ännu mer påtagligt. Ilsket tänkte jag att den här billiga skitcyklen alltså inte klarar av att mjukt åka nerför sänkta trottoarkanter utan att få skeva hjul; det är nämligen det mest våldsamma jag utsatt den för.

    Men jag cyklade vidare. I två dagar. Sen vågade jag inte mer. Det blev allt sämre och det kändes som att hela ekipaget skulle braka när som helst. Det visade sig att det skulle det ha gjort också. Varenda eker i bakhjulet hade nämligen snurrat upp sig och börjat släppa från navet! Om jag cyklat lite till så hade jag dragit i backen med både mig själv och Liten. Hur sjutton kan detta över huvud taget hända? Aldrig hört talas om något liknande.

   Förbannelse eller bristande kvalitet - vi lever ett spännande liv ihop, min cykel och jag.

Kommentarer
Postat av: vivan

Vilken skitcykel...du bode få pengarna tillbaka och ersättning för att du åkt på den ...och riskerat livet..

Ja, det är summan av kardemumman...att handla billgt..men vad gör man!? kramiz:)

2008-08-26 @ 12:15:00
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: ingela

skitcykel! Jag skulle gå tillbaka med den o klaga högt och tydligt, du har ju mer eller mindre riskerat ditt liv på den där förbaskade cykeln! ush o fy! Hm är det nordiska? kraaam

2008-08-27 @ 09:24:11
URL: http://sisterling.blogg.se/
Postat av: Vittra

Vivan och Ingela: Det har klagats. Inte på punkteringarna, iofs. Men på det här med hjulet. De var inte beredda att ge mig ett nytt, men kanske kan de ersätta mig för reparationen. Kanske. Har just fått tillbaka hjulet från verkstan. Vi får väl se. Pussis och kramis.

2008-08-27 @ 11:52:09
URL: http://hannalovis.blogg.se/
Postat av: U-S

HAHAHA!!! Hörs det igenkännande ondskrattandet ändå från Danmark? Är du verkligen säker på att det är över cykeln det vilar en förbannelse? Har inte du och jag lärt oss att vi ska ta sånt här personligt? ;)

Löv you!

2008-09-04 @ 15:08:17
Postat av: Vittra

U-S: Du har rätt. Vem är jag att skylla på den stackars cykeln? Löv You 2!

2008-09-05 @ 20:56:23
URL: http://hannalovis.blogg.se/

Skriv några rader:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0